Indikatorrapport
Hvordan går det med integreringen i Norge?
Publisert: 11. desember 2024, Sist oppdatert: 26. februar 2025

IMDis indikatorrapport gir et oversiktsbilde av hvordan det går med innvandrerne og deres norskfødte barn. Årets utgave av indikatorrapporten er den femte rapporten i rekken.
Forfatter
Regine Meland Leksen
Rådgiver hos Arbeids-og inkluderingsdepartementet
Forfatter
Anniken Lund
Formålet med rapporten er å sammenstille den nyeste tilgjengelige kunnskapen om integrering på ulike samfunnsområder – som arbeidsliv, utdanning og kvalifisering og levekår, samt politisk og sosial deltakelse. Dette kunnskapsgrunnlaget bidrar til en mer målrettet politikk, mer effektive virkemidler og et mer faktabasert offentlig ordskifte om innvandrere og integrering.
Positiv utvikling for mange av indikatorene
Små forskjeller mellom norskfødte med innvandrerforeldre og befolkningen
Flere med innvandrerbakgrunn fullfører videregående opplæring og deltar i høyere utdanning, og forskjellene i sysselsetting mellom innvandrere og den øvrige befolkningen har blitt redusert de siste årene. Hvordan det går med barn av innvandrere, har blitt beskrevet som lakmustesten på integrering. Rapporten viser at det er små forskjeller mellom norskfødte med innvandrerforeldre og befolkningen for øvrig på indikatorer som skoleresultater og deltakelse i arbeid. De har sterkere sosiale nettverk, og det er høy grad av sosial mobilitet i denne gruppen.
Fortsatt behov for mer innsats
Samtidig peker rapporten på områder der det er behov for mer innsats. Personer med innvandrerbakgrunn opplever oftere økonomiske vansker og dårlige levekår. Innvandrere deltar også i noe mindre grad i organiserte aktiviteter og frivillighet. Norskfødte med innvandrerforeldre føler seg i større grad integrert enn akseptert som den de er, i det norske samfunnet. Barn av innvandrere opplever også mer diskriminering enn de som selv har innvandret.
Introduksjonsprogrammet
2024 er, som i fjor, preget av høye ankomster av ukrainske flyktninger. Dette har ført til rekordmange deltakere i introduksjonsprogrammet for nyankomne flyktninger. Vi ser at fordrevne fra Ukraina har relativ høy overgang til arbeid etter at de er ferdige med introduksjonsprogrammet.
Dialog, samarbeid og kunnskap
Vellykket integrering er avhengig av en god dialog mellom mange aktører, direktorater og samarbeidspartnere. IMDi håper at årets rapport vil bidra til å styrke kunnskapen og samarbeidet mellom alle involverte parter, slik at alle får like muligheter, rettigheter og plikter i et mangfoldig samfunn.
Ledelse
Libe Rieber-Mohn
Direktør, Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi)
Last ned rapporten
hvordan-gar-det-med-integreringen-i-norge-2024-2.pdf
Innholdet i denne publiseringen er hentet herfra, ca halvparten er publisert for testing.
PDF, 3 megabytes
Les videre
Sammendrag
Teaser Ingress Lorem Ipsum is simply dummy text of the printing and typesetting industry. Lorem Ipsum has been the industry's standard dummy text ever since the 1500s, when an unknown printer took a galley of type and scrambled it to make a type specimen book.
Kapittel 1
1. Innledning
Teaser Ingress Lorem Ipsum is simply dummy text of the printing and typesetting industry. Lorem Ipsum has been the industry's standard dummy text ever since the 1500s, when an unknown printer took a galley of type and scrambled it to make a type specimen book.
Kapittel 2
2. Befolkningen med innvandrerbakgrunn i Norge
Grunnleggende fakta og nøkkeltall om innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre i Norge. Sammensetningen i befolkningen med innvandrerbakgrunn etter blant annet kjønn, innvandringsgrunn, botid og utdanningsnivå er et viktig bakteppe for å bedre forstå utfall på de ulike indikatorene.
Kapittel 3
3. Utdanning og kvalifisering
Relevant utdanning og kvalifisering er en avgjørende forutsetning for vellykket integrering. Kapittel 3 viser indikatorer på utdanningsfeltet, og ser nærmere på deltakelse, fullføring og resultater blant innvandrere og deres norskfødte barn i ulike faser av utdanningsløpet – fra barnehage til høyere utdanning.
Kapittel 4
4. Arbeid
Kapittel 4 tar for seg innvandreres tilknytning til arbeidsmarkedet. Indikatorer som sysselsettingsandel, arbeidstid og arbeidsledighet suppleres med utvalgte indikatorer på arbeidsmiljø. Vi ser også nærmere på forskjeller i frafall fra arbeid og utdanning blant unge med og uten innvandrerbakgrunn.
Henvisninger og kilder
Referanser
Relevante rapporter
Se flere
28. august 2024
Hvordan går det med integreringen i Norge?
IMDis indikatorrapport gir et oversiktsbilde av hvordan det går med innvandrerne og deres norskfødte barn. Årets utgave av indikatorrapporten er den femte rapporten i rekken.
28. august 2024
Hvordan går det med integreringen i Norge?
IMDis indikatorrapport gir et oversiktsbilde av hvordan det går med innvandrerne og deres norskfødte barn. Årets utgave av indikatorrapporten er den femte rapporten i rekken.
28. august 2024
Hvordan går det med integreringen i Norge?
IMDis indikatorrapport gir et oversiktsbilde av hvordan det går med innvandrerne og deres norskfødte barn. Årets utgave av indikatorrapporten er den femte rapporten i rekken.
28. august 2024
Hvordan går det med integreringen i Norge?
IMDis indikatorrapport gir et oversiktsbilde av hvordan det går med innvandrerne og deres norskfødte barn. Årets utgave av indikatorrapporten er den femte rapporten i rekken.