Indikatorrapport

Hvordan går det med integreringen i Norge?

Publisert: 11. desember 2024, Sist oppdatert: 11. desember 2024

Rapportforside

IMDis indikatorrapport gir et oversiktsbilde av hvordan det går med innvandrerne og deres norskfødte barn. Årets utgave av indikatorrapporten er den femte rapporten i rekken.

  • Forfatter

    Regine Meland Leksen

    Rådgiver hos Arbeids-og inkluderingsdepartementet

  • Forfatter

    Anniken Lund

Formålet med rapporten er å sammenstille den nyeste tilgjengelige kunnskapen om integrering på ulike samfunnsområder – som arbeidsliv, utdanning og kvalifisering og levekår, samt politisk og sosial deltakelse. Dette kunnskapsgrunnlaget bidrar til en mer målrettet politikk, mer effektive virkemidler og et mer faktabasert offentlig ordskifte om innvandrere og integrering.


Positiv utvikling for mange av indikatorene

Små forskjeller mellom norskfødte med innvandrerforeldre og befolkningen

Flere med innvandrerbakgrunn fullfører videregående opplæring og deltar i høyere utdanning, og forskjellene i sysselsetting mellom innvandrere og den øvrige befolkningen har blitt redusert de siste årene. Hvordan det går med barn av innvandrere, har blitt beskrevet som lakmustesten på integrering. Rapporten viser at det er små forskjeller mellom norskfødte med innvandrerforeldre og befolkningen for øvrig på indikatorer som skoleresultater og deltakelse i arbeid. De har sterkere sosiale nettverk, og det er høy grad av sosial mobilitet i denne gruppen.

Fortsatt behov for mer innsats

Samtidig peker rapporten på områder der det er behov for mer innsats. Personer med innvandrerbakgrunn opplever oftere økonomiske vansker og dårlige levekår. Innvandrere deltar også i noe mindre grad i organiserte aktiviteter og frivillighet. Norskfødte med innvandrerforeldre føler seg i større grad integrert enn akseptert som den de er, i det norske samfunnet. Barn av innvandrere opplever også mer diskriminering enn de som selv har innvandret.

Introduksjonsprogrammet

2024 er, som i fjor, preget av høye ankomster av ukrainske flyktninger. Dette har ført til rekordmange deltakere i introduksjonsprogrammet for nyankomne flyktninger. Vi ser at fordrevne fra Ukraina har relativ høy overgang til arbeid etter at de er ferdige med introduksjonsprogrammet.

Dialog, samarbeid og kunnskap

Vellykket integrering er avhengig av en god dialog mellom mange aktører, direktorater og samarbeidspartnere. IMDi håper at årets rapport vil bidra til å styrke kunnskapen og samarbeidet mellom alle involverte parter, slik at alle får like muligheter, rettigheter og plikter i et mangfoldig samfunn.

  • Libe Rieber-Mohn

    Ledelse

    Libe Rieber-Mohn

    Direktør, Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi)

Last ned rapporten

 

Andre vedlegg (Accordion list block)

Les videre